손성진 SOMA 큐레이터
이번, 김은숙 작가의 전시는 사소하지만, 가볍지 않은 스토리가 있다. 파주 인근에 위치한 시멘트 공장을 배경으로
강아지 가족의 잔혹사(殘酷史)가 그것인데, 그 사건을 통해 작가가 표현 하고자
하는 바를 생각하게 되었다. 우선, 작가 스스로 작성한 작가노트의
제목이 의미가 있는데, “부정이 아닌 시치미, 긍정이 아닌
너스레”(feigned innocence rather than negative, idle remarks
rather than positive)가 그것이다. 나름대로 제목을 해석해보면, 현대인들은 편중된 부정도 긍정도 하지 않으며 상황이 바뀌면 언제든지 의견을 바꿀 준비를 하며 살아가고 있다. 그래서 제목이 주는 함축성이 가히 시사적이며 상징적이라고 할 수 있다. 이렇게
서로를 믿지 못하며 아군과 적군의 경계가 모호한 사회에서 처신한다는 것은 매우 피곤한 일이다. 피로사회
라는 말에 전적으로 공감하며 환경은 또, 어떠한가? 다른
나라도 별반 차이는 없지만, 한국사회는 유독 경제개발이라는 공동의 목표아래 피로가 누적되어온 사회이다. 그런, 난 개발과 부실공사로 인해 잊을 만하면, 대형사고 들이 끊임없이 반복되고 있다. 버려진 강아지가족이 처해있는
운명이 현대사회를 살아가야 하는 우리들을 상징적으로 대변하는 듯하다. 씁쓸하지만, 현대사회는 보험 가입이 선택이 아닌, 필수라고 생각된다. 작가노트에 서술된 내용을 토대로 우리사회가 안고 있는 문제들을 유추해보면, 다음과
같다.
난개발로 수도권 여기저기에 들어선 환경 파괴형 공장들, 그
주변에서 살아가는 사회적 약자와 극빈층들, 경제적인 고통으로 가족 구성원간의 갈등, 외국인 다문화 사회, 사회적 병리현상으로 발생되는 범죄, OECD회원국 중에 자살률, 교통사고 사망률 1위, 그 보다 가볍지 않은 고독사의 증가, 사회적 안전망 부실로 인한 대형사고, 이로 인한 불안과 공포, 외상 후 스트레스 장애 등 사회적인 책임과 관심, 제도화된 복지, 치유 시스템이 필요한 시점이다. 작가는 이런 현상과 현실에 관심을
갖고 작업 개념의 소재로 받아들이지만, 보여 지는 방식은 사뭇 본질에서 거리 두기를 시도하며 상징적이고
복합적인 구조로 이들 관계를 이해하지 못하면, 난해할 수도 있다. 전시실 4면(외부 포함)에 축구장에서나
볼 수 있는 광고판 형식에 알 수 없는 년도와 날짜가 기록되어 있다. 이것은 대한민국에서 대형사고가
일어난 시점을 기록한 것들이다. 축구장 광고판에 유명 브랜드 광고가 나올법한 상황에 대형사고가 발생된
날짜를 기록한 것부터가 잔혹사의 메멘토 모리(memento mori)이다.
그리고, 전시실 내외부에 움직이는 검은 비닐(강아지 놀이기구)은 살아있는 생명에 대한 상징이자, 은유이며 금괴 오브제는 자본주의, 물질만능주의의 권력적인 기념비로
보아도 무방하다. 전시실 내외부에 설치될 작품들을 상상해보면, 제목이
주는 시치미와 너스레란 표현이 매우 적절함을 느끼게 된다. 아니라고 생각할 때, 시치미를 떼고 좋다 라고 생각할 때, 너스레를 떠는 듯한 조형적인
조합이라고 보여 진다. 다양한 사고가 일어난 날짜를 기념하기 위해 축구경기가 벌어지는 경기장에 검은
비닐들이 무작위로 굴러다니는 풍경을 상상해보자. 물질만능주의와 난 개발, 사회적 병리현상과 불안, 자본과 제도에 관한 자기방식의 질문, 소통 방식으로 ‘시치미’와 ‘너스레’를 선택한 것이 아닌 가 짐작해본다. 그런, 선택은 낯설어 보이고 아름답지 않아도 작가만의 시각화, 맥락화에
성공적이고, 새로운 담론이 생길 여지가 보여 생산적이기 까지 하다. 한
가지 아쉬운 점은, 작품을 이해하고 즐기려면 사전작업이 많이 필요하다는 것이다. 이 또한, 작가의 의도라면 할 수 없겠지만, 그게 아니라면 선택과 집중이 필요하다. ‘선택과 집중’이란 표현을
별로 좋아하지는 않지만, 전시라는 시스템에서 시각화 및 감상자에게 정보제공이라는 체계를 생각해볼 때, 필요한 것들은 선택하여 집중할 필요는 분명해 보인다. 더욱 쉽게
설명하면, 작품의 이해도를 높일 수 있는 감상 포인트나 장치들이 필요하다는 것이다.
개념적인 미술이 작가 자신과 일부 전문가 집단에게만 통용되는 것을 넘어 일반 대중들이 개념미술을
이해하고 지적 호기심과 문화예술적인 욕구를 즐길 수 있도록 소통방식을 고민해야 할 시점이다.
Contemporary
Society: An Unstable Paradise
By Sungjin
Son, Curator of SOMA
This exhibition of Eunsook Kim conveys a minor yet serious story. It is the cruel history a mommy
dog and her three puppies underwent at a cement factory in Paju. This reminds
me of what the artist intended to represent. The title of the artist statement,
Feigned innocence rather than negative,
ideal remarks rather than positive, I believe means contemporary humans
decline either to affirm or deny and are ready to shift opinion if situations
change. The title thus appears highly connotative, suggestive, and symbolic. It
may feel tiring living in a society where no one trusts one another, and the
border between ally and enemy troops is blurred. We can review our environment
in complete sympathy with the term “fatigue society”. Like others, Korean
society shows an extreme accumulation of fatigue due to its radical economic
development. As a result, fatal accidents have continuously taken place due to
rampant development and illegal construction. The abandoned dogs seem to be a
symbolic representation of Korean people living in such a society. I think
insuring is not selective but inevitable in such a contemporary society. Based
on the description in her statement, I can assume the following questions our
society may face.
The environment-destroying factories set up in the capital area by rampant
development; the social-weak and poorest classes living around the factories;
conflicts family members go through due to economic pain; multicultural
society; crimes as pathological phenomenon; the suicide rate and traffic
accident fatalities highest in the OECD; increase of “lonely death”, referring
to the phenomenon of people dying alone and remaining undiscovered for a long
period of time; fatal accidents caused by lack of social safety nets; anxiety
and horror resulting from such accidents; post-traumatic stress disorder. It is
time for social responsibility and concern, systemized welfare, and a healing
system, to cope with these problems.
The artist accepts these phenomena and realities with interest as motifs
of her work, but her work may be abstruse without
understanding its symbolic, intricate structure since her way of showcasing it
is an attempt to create distance from true nature. Unknown years and dates are
recorded on the plates, like billboards found in a soccer field, set in the
four walls of the venue (including outside). These are the points of time when
fatal accidents took place in South Korea. The years and dates that seem to
replace famous brands on the billboards are the memento mori of a cruel
history.
A black plastic bag (a plaything for puppies) moving inside and outside
the venue is a symbol of and metaphor for life, while gold bullion can be seen
as a monument for capitalism and materialism. Viewing her works on show inside
and outside the venue, we probably feel “feigned innocence” and “idle remarks”
in the title are apt. Her work seems to be a modeling combination of feigned
innocence when negative, ideal remarks when positive. Let us envisage black
plastic bags rolling around a soccer field, which is to remember the dates of
accidents. It is presumed that the artist has chosen “feigned innocence” and
“idle remarks” as a means for questioning materialism, rampant development,
pathological social phenomena, anxiety, and ways of communication. Her choice
looks unfamiliar and unattractive, but productive as it may
generate new discourse, and she seems successful in her own visualization and
contextualization. Her work leaves one to be desired: her work requires
preparation for us to understand and enjoy. Advanced work required for figuring
out her work is intended by the artist, but if not, we need selection and
concentration. When considering the system of visualization and offering
information to appreciators in an exhibition, we apparently need to choose and concentrate
on what is necessary. To put it more easily, we need points and devices for
appreciation to enhance our understanding of artworks.
It is time to consider ways of communication with which the general public
can enjoy conceptual art and find their intellectual curiosity, moving beyond
the tendency that conceptual art is only understood and relished among artists
and experts.